Triathlon


"Du kan inte vinna ett triathlonlopp under simningen…,
men du kan lätt förlora det…!”

Energieffektivitet i triathlon

Detta är en sammanfattning av ett webinarium från 28 januari 2014 med Mike Joyner, Bobby McGee, Terry Laughlin, Suzanne Atkinson,  m fl arrangerat av Triathlon Research

Simning i triathlon ger andra utmaningar än enbart bara ett simlopp. Triathlon är i själva verket ett energihanteringspussel.

Simning 2 miles/h (~3.2 km/h), löpning 8 miles/h (~13 km/h) och cykling 20 miles/h (~32 km/h) har ungefär samma energikostnad för atleter som är ungefär lika skickliga.

Mike Joyner:

Att öka syrekostnaden för varje gren 10% kostar ungefär
Löpning +10%
Cykling +25-30%
Simning +60-80%

I ett typiskt triathlonlopp är gapet mellan en toppatlet och en medelmåtta räknat i syrekostnad för att ta sig fram i samma hastighet

Cykling 15%
Löpning 20%
Simning 200-300%

Slutsatsen man kan dra är att största förbättringen för cykling och löpning är att öka träningsmängden. Men i simning är det en effektivitetsförbättring som avsevärt förbättrar prestandan.

 “Du kan inte vinna ett triathlonlopp under simningen…, men du kan lätt förlora det…!”


Ett enklare sätt att mäta effektivitet
Mike Joyner:
Medan det inte finns något praktiskt sätt att mäta syrekonsumtionen, så kan följande insikt vara praktisk: “Det som i de flesta fall skiljer en olympisk guldmedaljör i simning från de som inte vinner i samma lopp är att vinnaren kan hålla samma antal armtag per längd även när tröttheten slår till”.
Bobby McGee:
Detta till skillnad från löpning, då motsatsen gäller, nämligen att eliten kortar ner steglängden något och håller eller ökar tempot när de blir trötta, medan medelmåttiga löpare försöker hålla steglängden och slår ner på tempot när de blir trötta.

Att ta med sig till triathlonsimningen
  • Minimera syrekostnaden, dvs avsluta simningen med låg puls
  • Starta simningen med ett långt, avslappnat armtag och avsluta på samma sätt, dvs ta kontroll över armtagstempot (där Tempo Trainer är ett ovärdeligt inpräntningsverktyg)


Michael J. Joyner, M.D., is a physician-researcher and one of the world’s leading experts on human performance and exercise physiology.

Bobby McGee is an internationally certified track and field coach whose athletes have produced world records, won world championships, and been consistently ranked amongst the best in their events. He coaches runners and triathletes, and has worked with USA Triathlon preparing athletes for ITU World Cup races and the Olympic games from 2004 to 2012.




Webinariet som sammanfattas i texten:

YouTube-video



Sneaky Speed
E-bok: Sneaky Speed - Swim Faster in Triathlon with Smarter Choices

För mer detaljer kring vad du ska tänka på vad gäller simningen i triathlon, läs denna bok (rabattkoden coachjohnnywiden ger 10% på priset)

Sneaky Speed
    TI-Store
          Coupon Code
      coachjohnnywiden






Calle Brümmer: When slow makes you fast

Så här skriver Simcoachen.se, 2015-02-04:
Veckans simmare är mångmeriterade triathleten Calle Brümmer som skriver om hur "Slow makes you fast". En, på många sätt, iögonfallande text. 

Calle Brümmer

#ingenvanligcrawlkurs